О једном погрешном обичају у нашем народу

Корона: 215 позитивних, 140 из Лесковца
01.10.2021.
Дечја недеља 2021. одржаће се од 4. до 10. октобра
01.10.2021.
Корона: 215 позитивних, 140 из Лесковца
01.10.2021.
Дечја недеља 2021. одржаће се од 4. до 10. октобра
01.10.2021.

Постоји изрека која гласи: „Боље је да нестане село него обичај.“ Она се може применити у случају када су у питању обичаји који који чине специфично обележије једног народа и који тај народ чине посебним у односу на друге народе те као такви имају специфичну тежину. Још је боље ако имају и одређени духовни смисао. Постоје и такви обичаји који нам штете културно и духовно те нам не дозвољавају као потомцима православних предака да се исправно орјентишемо.
Један од таквих обичаја је и одлазак на гробље на дане великих празника. Пожелели су људи да храм замене гробљем и мисле да им је то на корист и умирење душевних сила. Страшан је и душепогубан тренутак у коме нам се учини да је исправно и у реду чинити погрешне ствари. Тако се код нас уврежило мишљење да је празник дан када се обавезно мора отићи на гробље и то је схватање већине људи у нашем крају. Ретки то не чине, а још мањи број људи одлази у цркву тог дана.
Код нас је празник схваћен као дан у коме се иде на гробље и ништа не ради и тај обичај доживљен као чин највећег поштовања Бога и покојника. Извесно је да му то није ни сврха ни смисао.
Празник је дан који треба да својим смислом и поуком попуни празнину бесмисла, да нас избави од очаја, безнађа и туге када се свесни пролазности суочимо са смртношћу. Ако узмемо за пример манастире који су увек били највећи узор и пример духовног живота (Хиладар, Високе Дечане, Студеницу...) видели бисмо како исправно поступити и тешко да би смо могли да оправдамо овакве своје поступке. У Хиландару сам видео да се храм откључава само кад је време богослужењу. Објаснили да не могу да уђем у храм кад хоћу већ кад треба, а треба заправо на службу доћи. У време празника сви одлазе на Свету Литургију, а никако не на гробље. Ту најбоље видимо иѕ својих обичаја да ли смо ми православци или пагани који имају елементе православног фолклора.

Васкрс? Сви су наши тог дана васкрсли и нема мртвих. Како да васкрснем духом ако на Васкрс не одем на црквено богослужење? Није ли то заправо израз неверовања у Васкрсење и несвесно ругање Васкрсу? Директна духовне последица тога је немоћ да осетимо икакву радост и наду на вечни живот после смрти тела.
Преображење? Како да се преобразим ако сам празник доживео као дан у коме не смем ништа да радим? Никако! Преображење је једино могуће ако сам почнем да чиним оно што је исправно и тај дан посветим пре свега духовном преображењу.
Вазнесење? Како да се узнесем душом кад сам прикован за све овоземаљско слеп за све небеско док стојим пред гробом као сведоком пролазности а светих сведока вазнесења нигде нема око мене? Могу ли наћи нешто што тражим тамо где га нема?
Успење? Како да се успнем до нечег небеског, родим за вечни живот и кренем на тај блажени пут ако нема у мени богопознања? Божић? Кога сам и како испоштовао када се родио ако никад нисам отишао да му честитам рођење, а притом сматрам да га волим и поштујем? Престајући да поштујем празник на прави начин (не постим, не молим се, не сазнам ништа о том дану, не одем у цркву...) ја сам изгубио у себи сву духовну силу. Уместо да искористимо прилику да обогатимо свој духовни живот доласком у храм ми смо га заменили одласком на гробље. Тиме смо нанели себи директну духовну штету и нашли се у зачараном кругу јер смо се затворили у личну трагедију која трајно постаје садржај наших живота.
Када онда ићи на гробље? Суботом. Субота је дан посвећен покојнима. Суботом су зато увек задушнице јер је у суботу и сам Господ био у гробу телом, у аду душом као Бог и на престолу са Оцем и Духом Светим. А недељом? Недељом увек бирај храм, а не гробље! Бирај вечност, а не пролазност, бирај Васкрсење а не смрт! Амин!

Ваш парох