Заменик председника Скупштине града Лесковца Оливер Антанасијевић сазвао је данас конференцију за медије са темом пружања грађанима информација о појединим питањима из надлежности Скупштине града. Говорио је први и осврнуо се на елементе покретања грађанске, односно народне иницијативе и казао:
„Сведоци смо да, већ неколико месеци, поједине опозиционе групе, које су притом заступљене у Скупштини града и имају своје одборнике и одборничке групе дакле, имају могућност да одређена питања институционално покрену, својим изјавама на конференцијама за медије и теренским радом истичу да су покренули тзв. грађанску, односно, народну, иницијативу за разрешење градоначелника града Лесковца, приликом чега је покренут и сам процес прикупљања потписа подршке, не уважавајући притом поступак за покретање грађанске иницијативе утврђен одредбама Закона о референдуму и народној иницијативи као и надлежности утврђене Статутом града које Скупштине града, а пре свега председник Скупштине, има у делу покретања грађанске, односно народне, иницијативе.
Истичем да покретање грађанске – народне иницијативе захтева одређену законом прописану процедуру, која подразумева формирање иницијативног одбора, јасно формулисање предлога, обавештење Скупштини о предлогу, верификацију предлога, отпочињање прикупљања потписа тек по обавештењу председника Скупштине о верификацији предлога и, на крају, одлучивање о иницијативи.
Имајући у виду да ниједан од ових корака није покренут, у том смислу обавештавам јавност и грађане да било какав процес прикупљање потписа од стране појединих лица и опозиционих група на терену који се врши мимо поступка за покретање грађанске, народне, иницијативе који је утврђен одредбама Закона о референдуму и народној иницијативи и Статута града, без обавештења и верификације од стране председника Скупштине и Скупштине града и без учешћа овлашћених лица… не може да произведе никакво правно дејство у смислу стварања обавезе да Скупштина града оваква питања узме у разматрање и одлучивање.
Сматрам да овакав процес, који се спроводи мимо институција и законских оквира, води ка дезавуисању грађана и ствара сумњу у ефикасност заштите података који су на овај начин прикупљени, а самим тим и злоупотребу података о личности.
Оно што је још важније, као одборници у Скупштини града, представници дела опозиције би требало да буду упознати са елементарним принципима функционисања локалне самоуправе. Међутим, из неког разлога, намерно или можда из немарности, у потпуности занемарили одредбе Закона о локалној самоуправи које утврђују поступак за разрешење градоначелника.
Чланом 43. став 1. а у вези са чланом 66. став 4. Закона о локалној самоуправи прописано је да градоначелника бира Скупштина града, из реда одборника, на време од четири године, тајним гласањем, већином гласова од укупног броја одборника Скупштине града, док је чланом 49. став 1. прописано да градоначелник може бити разрешен пре истека времена на које је биран на образложен предлог најмање једне трећине одборника, значи на исти начин на који је изабран.
Такође, одредбама Закона о референдуму и народној иницијативи прописано је да одређена питања не могу бити предмет народне иницијативе, међу осталима и питања која се тичу изборних надлежности Скупштине.
Дакле, градоначелника именују и разрешавају одборници Скупштине града које су грађани у изборној процедури бирали и делегирали да их у Скупштини града представљају и заступају. Самим тим питање разрешења градоначелника јесте питање које се тиче изборних надлежности Скупштине и не може бити предмет грађанске, односно, народне иницијативе.
Из свега наведеног, јасно је да овакве најаве и поступци немају везе са непосредним учешћем грађана у остваривању локалне самоуправе, које, у суштини, грађанска иницијатива треба да има за циљ, већ су овакви поступци очигледно усмерени на самопромоцију и привлачење медијске пажње.
На крају, желим да истакнем, да ћемо као представници владајуће већине у Скупштини града увек отворено говорити о свим питањима која су у интересу наших суграђана, али сигурно не на начин да се политичка борба води по сваку цену, мимо утврђених правила и поступака, како смо у више наврата били у прилици да доживимо од стране дела опозиције.“
Након Антанасијевића говорио је секретар Скупштине града Лесковца Зоран Вукашиновић:
„Лесковац је један од градова, који преко својих органа у сарадњи са надлежним државним и међународним институцијама и невладиним сектором, успешно ради на промоцији и спровођењу свих облика непосредног учешћа грађана у остваривању локалне самоуправе. На основу тога смо и стекли статус града са примерима добре праксе, посебно због увођења нових облика непосредног учешћа грађана у раду локалне самоуправе, истичем посебно јавно слушање, затим јавне анкете и обавезне јавне расправе, поред осталих облика као што су петиције, грађанске или народне иницијативе, зборови грађана и референдум.“
Додао је:
„Сагласно одредби члана 97. став 2. Статута града, Градска управа је дужна да грађанима пружа стручну помоћ приликом формулисања предлога кроз одређене облике непосредног учешћа, као што је и грађанска односно народна иницијатива и да о томе редовно обавештава грађане. Обавеза је свих нас који радимо у ГУ да дамо праве информације грађанима.
Наравно, није свака иницијатива прихватљива, али без обзира на то сваку треба да прати законом прописана процедура која не важи само за покретаче иницијатива, већ подједнако и за оне који о иницијативама одлучују. Иако је народна иницијатива на локалном нивоу преименована у грађанску, правни основ за деловање произилази из Закона о локалној самоуправи и Закона о референдуму и народној иницијативи.
Ради правовременог и тачног информисања јавности потребно је знати следеће: Чланом 56. Законом о референдуму и народној иницијативи и чланом 97. Статута града прописано је да грађани путем грађанске иницијативе могу да предлажу Скупштини града доношење аката којим ће се уредити одређено питање из надлежности града, промену статута или других аката и расписивање референдума у складу са Законом.
Чланом 48. и 60. Закона о референдуму и народној иницијативи прописано је да разрешење градоначелника не може бити предмет грађанске или народне иницијативе јер се ради о питању које се тиче изборне надлежности Скупштине.
Градоначелника бира Скупштина из реда одборника на време од четири године тајним гласањем, већином гласова од укупног броја одборника Скупштине града и може бити разрешен само како прописи кажу, пре истека времена на које је биран на образложен предлог најмање трећине одборника, на исти начин на који је изабран. (члан 43. став 1. а у вези са чланом 66. став 4. и члан 49. став 1. у вези са чланом 66. став 4. Закона о локалној самоуправи), али не и кроз поступак спровођења грађанске односно народне иницијативе. Ово је нешто што се тиче изборних процеса.
Да би се остварила народна односно грађанска иницијатива грађани треба да образују иницијативни одбор од најмање три члана који имају бирачко право. (члан 58. Закона о референдуму и народној иницијативи). Иницијативни одбор треба да формулише предлог у једном од облика предвиђених чланом 57. напред наведеног Закона, да га потпише и поднесе Скупштини града која је надлежна за доношење тог акта, односно за решавање питања, ради обавештења и верификације предлога. Предлог се може поднети и у писменој и у електронској форми. Председник Скупштине којој је иницијативни одбор поднео предлог утврђује да ли је предлог формулисан у складу са Законом и да ли се односи на питања из надлежности Скупштине и, ако то јесте случај, обавештава о томе иницијативни одбор у року од 15 дана је обавеза да се одлучи о верификацији предлога. Иницијативни одбор може отпочети са прикупљањем потписа по добијању обавештења од председника Скупштине о верификацији предлога а овера и начин прикупљања потписа регулисани су одредбом члана 7, 61. и 62. напред наведеног Закона, с тим што овери потписа не подлежу потписи дати електронским путем већ је прикупљање тих потписа регулисано посебном Уредбом о електронској народној иницијативи.
Грађане са овим упознајемо зато што се путем медија преносило о електонском прикупљању, за то постоји посебна уредба и посебни прописи.
Потписи грађана прикупљају се на образцу листе потписа који је прописан чланом 65. цитираног Закона. Грађанска иницијатива пуноважно је покренута ако је листа потписника грађанске иницијативе састављена у складу са Законом и ако је потписало 5% од укупног броја грађана са бирачким правом – члан 97. став 3. Статута града.“
Секретар Скупштине Вукашиновић је затим казао да је на данашњи дан у бирачки списак уписано 113.595 бирача, те да а 5% износи 5.679 потписа и наставио:
„Ако су испуњени сви напред наведени услови Скупштина града је дужна да одржи расправу у року од 60 дана од дана добијања предлога. Важно је да грађане обавестимо следеће: На основу расположивих података, до данас нико није предузео ни једну од напред наведених радњи за подношење грађанске односно народне иницијативе у складу са напред наведеним прописима. Дакле, нико се није обратио информацијом да је образован иницијативни одбор, ко су чланови, није достављен предлог Скупштини града и ниједна од ових радњи није предузета и достављена надлежним органима.
Прикупљање потписа мимо оквира прописаних Законом, може довести до њихове злоупотребе из тих разлога поново наглашавам да сваку иницијативу треба да прати Законом прописана процедура. Сви смо обазриви по овом питању, због прописа заштите података о личности, који је веома јасан у смислу обрађивања података о личности, како се долази до имена, презимена, адреса, бројева телефона, контаката, матичних бројева, строго мора да се води рачуна“ – закључио је да је заменик председника Скупштине у складу са својим овлашћењима одлучио да закаже конференцију и унтересу грађана да се грађанима представи реализација облика непосредне демократије, где је реализација свега онога што је прописано законом и да грађани на прави начин буду информисани.
Бојан Ђорђевић шеф Одсека за послове Градског већа:
„Ми желимо да будемо потенцијално окружење за примену грађанске иницијативе као инстурмента грађанске партиципације путем кога грађани остварују своју сувереност односно непосредно учешће у друштвеним и грађанским токовима, казао је на конференцији за новинаре шеф Одсека за послове Градског већа Бојан Ђорђевић и додао:
„Наша обавеза сходно члану. 97 став 2. статута је да грађанима пружимо стручну помоћ приликом формулисања предлога садржаном у народној иницијативи, истовремено наша обавеза је и да грађане упозоримо да је тај поступак мимо институционалних оквира, јер тамо где нема правног оквира, односно где нема процедуре ствара се могућност злоупотребе. Облик партиципативне демократије, грађанска иницијатива подразумева да грађани деле велики број података о себи као што су: јединствени матични број, број личне карте, адреса, потпис, и тиме ово питање постаје питање повезано са заштитом података о личности, због тога је неопходно да се тај поступак одвија пред надлежним органима. Законом о референдуму о народној иницијативи детаљно је регулисан поступак народне односно грађанске иницијативе о чему су говорили моји претходници. То су питања из обавеза међународних уговора, људска и мањинска права и слободе грађана, пореских и финансијских описа, буджета, завршног рачуна, увођење ванредног стања и питања која се тичу институционалне надлежности скупштине. Питање разрешења градоначелника је питање изборне надлежности скупштине, градоначелника бира и разрешава искључиво Скупштина, чији састав репрезентује вољу грађана исказану на изборима. Дакле ово питање никако не може бити предмет грађанске иницијативе. Постоји много начина на које политички субјекти могу да утичу односно унапреде систем локалне самоуправе, ја бих истакао чињеницу да је градоначелник Лесковца др сци.мед. Горан Цветановић, председник СКГО удружења које у овом тренутку има највећи утицај на унапређење система локалне самоуправе. Акценат тог удружења је управо у овом тренутку на партиципативној демократији, односно непосредном учешћу грађана у раду локалне самоуправе. СКГО којом сада председава градоначелник Лесковца др Горан Цветановић, је дао одлучујући допринос у доношењу новог закона о референдуму и народној иницијативи, чиме су у значајној мери унапређена нормативна решења која се тичу референдума и народне инцијативе. Дакле да закључим, народна инцијатива као облик непосредног учешћа грађана у остваривању локалне самоуправе којим грађани креирају друштвене процесе одлучује се у поступку и на начин како је то прописано законом.“